VVD lost 2 verkiezingsbeloftes in!

Op dinsdag 8 november 2022 heeft de VVD 2 verkiezingsbeloftes ingelost middels het terugdraaien van de voorgenomen OZB verhoging van 5% en het aanpassen van de verordening startersleningen.

Met het terugdraaien van de in het verleden voorgenomen OZB verhoging van 5% komen we tegemoet aan onze inwoners in deze toch al uitdagende financiële tijden waarin inflatie en energiekosten de pan uit reizen. In het verleden is het helaas noodzakelijk gebleken om de begroting in Asten sluitend te maken middels een aanpassing van de OZB. Asten staat er de komende jaren financieel gezond voor. De VVD heeft altijd aangegeven dat als de begroting ruimte biedt om lastenverhogingen uit het verleden gedeeltelijk terug te draaien we dat zullen doorvoeren. Tijdens de behandeling van de begroting van 2023 diende de VVD samen met de coalitiepartners een amendement in die dit mogelijk maakte. Het amendement werd aangenomen en de wijziging wordt verwerkt in de begroting 2023.

In de zomer van 2021 werd de verordening voor de starterslening aangepast, zodat het alleen mogelijk is om gebruik te maken van een starterslening als de aankoopwaarde van de woning maximaal € 250.000,- bedraagt. Volgens de VVD maakte dit de lening beperkt toepasbaar gezien de lage grens van het aankoopbedrag in relatie tot de huidige waarde van woningen. Tijdens de behandeling van de begroting 2023 diende de VVD samen met de coalitiepartners een motie in om de verordening snel aan te passen en het aankoopbedrag gelijk te stellen aan de Nationale Hypotheek Garantie grens. Hierdoor worden er meer mogelijkheden gecreëerd voor starters om gebruik te maken van deze aanvullende lening op weg naar hun eerste eigen woning